Parodontológia
A fogkő elsőre nem tűnik annyira veszélyes dolognak. Valójában azonban a fogak elvesztése mögött legnagyobb százalékban egy olyan betegség áll, melyet a fogkő okoz. Ez a betegség a fogágygyulladás, más néven parodontitis.
Mi az a parodontitis
és miért alakul ki?
A fogainkon felhalmozódott fogkő ideális élettér olyan kórokozók számára, amelyek az íny gyulladását okozzák. Az ínygyulladás kezdetben nem okoz súlyos tüneteket: a fogíny az egészséges halványrózsaszínről sötétebb vörösre változik a gyulladt területen, fogmosáskor pedig gyakran tapasztalható vérzés. Ha a fogkövet eltávolítják, és a jó szájhigiéniát a páciens otthon is fenntartja, a probléma idővel megszűnik. Fogkőeltávolítás nélkül azonban a gyulladás továbbterjed a mélyebb szövetrészekre.

A fogágy, azaz parodontium tartószerkezetként funkcionál fogaink számára. amennyiben gyulladásos folyamatok indulnak el ezen a területen, az mihamarabbi beavatkozást igényel, hiszen a parodontitis következményei már jóval súlyosabbak, mint némi vér a fogkefén.

A fogágybetegség tünetei:

• vörös, duzzadt, érzékeny fogíny
  • mély tasakok a fogak körül
  • a fogíny visszahúzódása
  • kellemetlen lehelet
  • kellemetlen szájíz
  • fognyaki érzékenység
  • mozgatható fogak
Hová vezethet
a kezeletlen parodontitis?
  • A parodontózis a felnőttkori fogvesztés mögött álló leggyakoribb ok. A tartószerkezet megbetegedése miatt kezdetben a fogak mozgathatóvá válnak, majd kihullanak.
  • A gyulladás következtében az állcsontok leépülnek, ez a későbbi fogpótlást megnehezítheti.
  • A szervezetben folyamatosan jelen lévő gyulladásos góc miatt kialakulhat továbbá szívbelhártya-gyulladás, ízületi gyulladások, sőt, a szívinfarktus- és agyvérzés kockázata is jelentősen megnő, a kezelést tehát nem érdemes halogatni!
Gyógyítható-e
a fogágybetegség?
Igen, léteznek terápiás eljárások, ám nem elegendő egyszer elmenni a fogorvoshoz, ha a helyzet már komolyra fordult. A fogágybetegséget általában többször ismételt kezelések, gyógyszeres terápia, rendszeres kontrollok és kifogástalan otthoni szájápolási rutin mellett lehet megszüntetni. A gyógyult parodontitis azonban nem jelenti azt, hogy automatikusan minden probléma rendeződik, amit a betegség okozott. A felhúzódott íny nem fog „visszanőni”, és az elpusztult csontállomány sem épül vissza magától. Ezeket további szájsebészeti beavatkozások segítségével lehetséges rekonstruálni.
Hogyan zajlik a
fogágybetegség kezelése?
A fogágybetegséget parodontológiai mélytisztítással, azaz nyitott- vagy zárt kürettálással kezeljük. Zárt kürettálás esetén a mély ínytasakokban végzünk tisztítást: speciális műszerek segítségével az íny alatt található fogkövet eltávolítjuk, a gyökérfelszínt pedig elsimítjuk.

A nyitott kürettálás már műtéti jellegű kezelés. Ilyenkor ínylebenyt képzünk, azaz, a megfelelő helyeken bemetszéseket ejtünk az ínyen, hogy a műtét idejére részben leválaszthassuk azt a csontról. így a legmélyebb csonttasakokat is alaposan meg lehet tisztítani. Egyes esetekben regeneratív anyagokat is használunk, amik segítik az elpusztult csontszövet újraépülését.