Implantátum beültetés
Az ezredfordulón még igazi ritkaságszámba ment, ha valakinek implantátummal pótolták egy fogát. 20 évvel később az implantátum-beültetés már rutin beavatkozásnak számít, és kétségkívül a legkeresettebb fogpótlási eljárás napjainkban. Tréfásan úgy is mondhatnánk: „10 fogorvosból 9 ezt ajánlja”. És ez bizony nem véletlen!
Miért ilyen népszerűek
a fogászati implantátumok?
Az implantátumok elterjedése előtti időkben a hiányzó fogak pótlása sok kompromisszummal járt. Ha a páciens számára esztétikus és kényelmes rögzített fogpótlást kellett készíteni, nem volt más megoldás, mint ép fogakat lecsiszolni, hogy legyen mihez rögzíteni a hídpótlást. A csiszolást csak kivehető fogpótlás készítésével lehetett elkerülni, ami funkcionális és esztétikai szempontból is elmarad a rögzített fogpótlások által biztosított életminőségtől.

Az implantátumok ezt a problémát hidalták át azzal, hogy a fogpótlást a természetes fogakról mintázták meg. Ahogy saját fogaink is gyökér- és koronai részből állnak, úgy az implantátumos fogpótlások is: maga az implantátum pótolja az elvesztett fog gyökerét, ehhez rögzítjük később a koronát. Implantátumok segítségével a rágófunkció és az arc esztétikája úgy állítható helyre, hogy az nem okoz idegentest-érzetet, nem szükséges hozzá fogakat lecsiszolni, ellenben megszólalásig hasonlít az eredeti fogakra mind a funkciót, mind a küllemet tekintve.
Honnan tudhatom,
hogy alkalmas vagyok-e
implantátum beültetésére?
Ritkán ugyan, de előfordul, hogy olyan esetekkel találkozunk, amikor az implantáció nem járható út, vagy egyszerűen csak nem javasolt bizonyos okokból.

A legszűkebb keresztmetszet általában az állcsontok állapota. Elvesztett fogaink helyén a szervezetünk számára nem lesz „gazdaságos” fenntartani a kiinduló csontmennyiséget, ezért idővel elkezdi azt lebontani. Röntgen- és CBCT felvételek segítségével állapítjuk meg, hogy az állcsont magassága, szélessége elegendő-e az implantátum befogadásához. Bizonyos fokú csonthiányt mesterséges vagy organikus csontpótló anyagok segítségével rendelői körülmények között is tudunk korrigálni.

További tényezők, melyek befolyásolhatják az implantátumra való alkalmasságot:

• erős dohányzás
  • rossz szájhigiénia
  • fogágygyulladás
  • nem megfelelően kezelt cukorbetegség
Mire számíthatok a
kezelés során?
1. Az implantátum beültetése sebészi úton történik, ehhez megfelelő előkészítés szükséges. A beültetést megelőzően kezeljük az esetleges gyulladásokat, és professzionális dentálhigiéniai kezelést is végzünk.

2. A beavatkozást steril, műtéti körülmények között végezzük. Első lépésben helyi érzéstelenítést alkalmazunk, hogy kikapcsoljuk a fájdalomérzetet. Az ínyen bemetszést ejtünk, és a műtét idejére félrehajtjuk, hogy hozzáférjünk az alatta található csonthoz.

3. Előfúrások után a megfelelő méretű implantátumcsavart behelyezzük a csontba, majd az ínyt visszahajtjuk, és varratokkal látjuk el. Az időpont végén kontroll röntgenfelvételt készítünk. A varratokat 8-10 nap múlva távolítjuk el.

4. Az ezt követő 3-6 hónapban az implantátumot gyógyulni hagyjuk. Ez alatt az stabilan rögzülni fog a csontban, melyet a gyógyulási idő leteltével egy kontrollidőponton ellenőrzünk.

5. A stabil implantátumokra ezek után lenyomatvételt követően a fogtechnikai laboratórium elkészíti a végleges fogpótlást, melyet néhány próbaidőpontot követően adunk át.